Register  Login  Active Topics  Maps  

Nederlands/Afrikaans/Frysk/Plattdüütsch

  Tags: Frisian | Afrikaans | Dutch | German
 Language Learning Forum : Multilingual Lounge Post Reply
122 messages over 16 pages: 1 2 3 4 5 6 7 ... 1 ... 15 16 Next >>
JW
Hexaglot
Senior Member
United States
youtube.com/user/egw
Joined 5912 days ago

1802 posts - 2011 votes 
22 sounds
Speaks: English*, German, Spanish, Ancient Greek, French, Biblical Hebrew
Studies: Luxembourgish, Dutch, Greek, Italian

 
 Message 1 of 122
25 September 2008 at 1:29pm | IP Logged 
Ik denk dat Nederlands, Afrikaans, Fries (Frysk), en Nederduits (Plattdüütsch) ietwat onderling te verstaan zijn. Ik wil graag een gesprek beginnen waarmee men in iedere van deze talen kan schrijven om te zien op we iedereen kunnen verstaan. Wij hebben zo’n thread voor de Romeinse talen gemaakt en het is heel erg interessant.

Ik weet dat er mensen in dit forum dat Nederlands, Afrikaans, en Nederduits kunnen spreken, hoewel ik ben niet zeker op iemand hier Fries kan spreken.

1 person has voted this message useful



Akatsuki
Triglot
Senior Member
Portugal
Joined 6088 days ago

226 posts - 236 votes 
Speaks: Portuguese*, French, English
Studies: Norwegian

 
 Message 2 of 122
25 September 2008 at 1:41pm | IP Logged 
Mijn Nederlands is vreselijk zo ik kun niet hier participeren maar het is een prettige voorstelling!
Veel geluk!
1 person has voted this message useful





Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6493 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

 
 Message 3 of 122
27 September 2008 at 6:31am | IP Logged 
Moin moin. Ik moog de idea vun 'n combinëerde faden för nederlands, afrikaans, platt un frysk. Ut dit complex vun verwandte sprachen de fries - met sien veelvalt vun dialekten - is de enige dat me redig problemen stellt in sien schrevene form (ofschoonst ook afrikanis kneepsch sien kann - ik heff 'n book "Waar die leeus afrikaans verstaan" kopt, un ik bin bannig imponeerd vun de leeus). Ik schrief dit op plattdüütsch, aver ik heff lang ümbi nix op platt höört, maar blots miene bööker en een lüütje beet op de internet leest - nich de beste hintergrond! Ji lüüd kunnen rohig hier schrieven - ji maakt seker nich mehr fehler als ik!

Edited by Iversen on 29 September 2008 at 7:29am

1 person has voted this message useful



JW
Hexaglot
Senior Member
United States
youtube.com/user/egw
Joined 5912 days ago

1802 posts - 2011 votes 
22 sounds
Speaks: English*, German, Spanish, Ancient Greek, French, Biblical Hebrew
Studies: Luxembourgish, Dutch, Greek, Italian

 
 Message 4 of 122
27 September 2008 at 2:05pm | IP Logged 
Iversen wrote:
Moin moin. Ik moog de idea vun 'n combinëerde faden för nederlands, afrikaans, platt un frysk. Ut dit complex vun verwandte sprachen de fries - met sien veelvalt vun dialekten - is de enige dat me redig problemen stellt in sien schriftlige form (ofschoonst ook afrikanis kneepsch sien kann - ik heff 'n book "Waar die leeus afrikaans verstaan" kopt, un ik bin bannig imponeerd vun de leeus). Ik schrief dit op plattdüütch, aver ik heff lang ümbi nix op platt höört, maar blots miene bööker en een lüütje beet op de internet leest - nich de beste hintergrond! Ji lüüd kunnen rohig hier schrieven - ji maakt seker nich mehr fehler als ik!

Interessant. Ik vind dat ik Nederduits heel erg goed kan lezen. De bedoeling van wat je hier heeft geschreven kon ik gelijk begrijpen, hoewel sommige woerden moest ik in het woordenboek zoeken. Ik gebruik dit woordenboek:

http://www.deutsch-plattdeutsch.de/wergebnis.php

Met betrekking tot Afrikaans, vind ik dat alleen de spelling een beetje bezwaarlijk is. Ik denk dat er een paar regels zijn dat je kan gebruiken t.a.v. de spelling van Afrikaans versus Nederlands. Bv:

ij in het Nederlands = y in het Afrikaans: bv ijs = ys
sch in het Nederlands = sk in het Afrikaans: bv school = skool
enz.

Met betrekking tot Fries, ik denk het klopt dat het een beetje moeilijker is omdat er verschillende variëteiten zijn (bv, Westerlauwers Fries, Saterfries, Noord-Fries) maar ik denk dat er ook regels zijn waarmee men het kan ontcijferen als je een kennis van Nederlands/Afrikaans/Nederduits heeft. Fries is ook interessant want het verwant aan oud engels is.



Edited by JW on 27 September 2008 at 2:07pm

1 person has voted this message useful



mick33
Senior Member
United States
Joined 5714 days ago

1335 posts - 1632 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish
Studies: Thai, Polish, Afrikaans, Hindi, Hungarian, Italian, Spanish, Swedish

 
 Message 5 of 122
28 September 2008 at 2:59am | IP Logged 
Ek is onseker of jy sal Fries sprekendes hier vind. Ek dink dit sal baie interessant wees tot die ooreenkomste en verskille tussen die vier tale ondersoek. Ek verstaan nie Nederduits baie goed nie, maar ek soms ooreenkomste tussen Nederduits en Nederlands sien. Fries moet soos oud Engels wees, want as ek probeer om Fries te lees, ek kan nooit dit verstaan nie.


Edited by mick33 on 04 May 2010 at 2:11am

1 person has voted this message useful



Babylonia
Heptaglot
Senior Member
Germany
Joined 5734 days ago

102 posts - 102 votes 
2 sounds
Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto
Studies: Turkish

 
 Message 6 of 122
28 September 2008 at 5:35am | IP Logged 
Dat vind ik hier een boeiend talenexperiment!

Het Plattdüütsch kan ik goed begrijpen, wel door anlogie vanuit het Nederlands en niet vanuit het Duits. Ze hebben op de NDR-televisie in Duitsland wel eens een hele talkshow in het Plattdüutsch, en ik kan het allemaal goed volgen. Van het Afrikaans had ik me wel eens een hele tekst doorgelesen in die taal en ook dat kon door analogie vanuit het Nederlands goed begrijpen. Alleen met het Fries ben ik nog niet in aanraking gekomen, wel heb ik me in Nederland een kleine taalgids Fries gekocht.

Leuk dat hier een paar mensen zijn die deze talen zelfs als vreemde talen geleerd hebben.
1 person has voted this message useful



JW
Hexaglot
Senior Member
United States
youtube.com/user/egw
Joined 5912 days ago

1802 posts - 2011 votes 
22 sounds
Speaks: English*, German, Spanish, Ancient Greek, French, Biblical Hebrew
Studies: Luxembourgish, Dutch, Greek, Italian

 
 Message 7 of 122
28 September 2008 at 10:38am | IP Logged 
mick33 wrote:
Ek seker nie jy sal Fries sprekendes hier vind nie.

Wij hebben inderdaad alleen een lid die in zijn profiel heeft gezet dat hij het Fries kan praten (en wel vloeiend), maar helaas, heeft hij nooit een post op het forum gemaakt. Hoewel misschien zijn er een paar mensen die Fries kunnen praten maar het
niet in zijn profiel heeft gezet.

mick33 wrote:
Fries moet soos oud Engels wees, want as ek probeer om Fries te lees, ek nooit dit verstaan nie.

Ik denk dat je waarschijnlijk heel makkelijk kan leren elementair Fries te begrijpen. Hier is iets op het Fries dat je zeker kan verstaan:

It Frysk is de offisjele taal (njonken it Nederlânsk) yn 'e provinsje Fryslân
It Frysk wurdt yn 'e provinsje Fryslân as memmetaal sprutsen troch 347.000 minsken

Bovendien, hier is nog een voorbeeld:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Westerlauwers_Fries#Voorbeelden

Babylonia wrote:
Het Plattdüütsch kan ik goed begrijpen, wel door anlogie vanuit het Nederlands en niet vanuit het Duits.

Ja, ik denk dat als je alleen Duits (Hochdeutsch) kan spreken, zijn het Plattdüütsch, het Afrikaans, het Nederlands, en het Fries niet verstaanbaar. Daarom heb ik Duits niet in deze groep toegevoegd.


Edited by JW on 28 September 2008 at 10:44am

1 person has voted this message useful





Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6493 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

 
 Message 8 of 122
29 September 2008 at 6:52am | IP Logged 
Babylonia wrote:
Ze hebben op de NDR-televisie in Duitsland wel eens een hele talkshow in het Plattdüutsch, en ik kan het allemaal goed volgen.


Deit me leed - de NDR programm Talk op Platt is lang dood. Geeft's wat önner in de duitse fernseen?

EDIT: ik heef dit funnen op de plattdüütsche utgaav vun Wikipedia
http://nds.wikipedia.org/wiki/Talk_op_Platt (dood 2006)
http://nds.wikipedia.org/wiki/Op_Platt (noch levend??)

EDIT2: Ik heff nu öll över het Plattdüütsch in NDR studeert op het internet sünner een enige aktuelle program to finnen vun de NDR television, - blots radio un podcasts un schrevene texte (darunner de historie vun de spraak). Sülvst "Die Welt op Platt" is dood. Ach du leever Augustin ...   



Edited by Iversen on 29 September 2008 at 2:26pm



1 person has voted this message useful



This discussion contains 122 messages over 16 pages: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.3281 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.