Register  Login  Active Topics  Maps  

Swedish thread

  Tags: Audiobook | Swedish
 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
370 messages over 47 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 39 ... 46 47 Next >>
Strongman
Diglot
Newbie
Australia
Joined 5511 days ago

8 posts - 9 votes
Speaks: English*, Swedish
Studies: Spanish, Russian

 
 Message 305 of 370
19 June 2009 at 4:36am | IP Logged 
Det är det inte. Inte alls. Men kanske jag skulle inte säga det innan jag skriver min första inlägg.

Hejsan vänner! (Usch. Det redan finns något som jag vill kolla. På svenska, vad kan man säga för att tilltala människor på ett vänligt sätt?)

Jag trodde att det var dags att äntligen medverka i det här ämnet. Jag har studerat svenska i sex månader nu, men har concentrerat mig på läsning och förståelse.
Jag kan uttrycka mina tankar muntligt, och har gjort det många gånger med svenskar som jag känner. Däremot, jag tror att om jag var tvungen att skriva de där tankar, skulle jag göra många fel. De är där när jag pratar också förstås, men är mer uppenbara när de är skrivna.

En sak till: Ni svenskar som ofta medverkar i andra ämnen, tack så mycket. Det finns många intressanta människor på den här sajten, men ni göra mer än "pull your weight" tror jag.

Tack och hej - leverpastej (nu läser jag Bert, om ni känner till honom :))

EDIT: Jag insåg inte att det skulle stå, "Speaks: Swedish" om jag sade "Basic Fluency". Jag uppfyller vad det säga, tror jag, men vill inte påstå att prata svenska. Det har "connotations" (om någon kunde översätta det, det vore bra!). Tror du att jag skulle ändra det?

Edited by Strongman on 19 June 2009 at 4:43am

1 person has voted this message useful



cordelia0507
Senior Member
United Kingdom
Joined 5647 days ago

1473 posts - 2176 votes 
Speaks: Swedish*
Studies: German, Russian

 
 Message 306 of 370
19 June 2009 at 11:18am | IP Logged 
@Strongman: Du måste skämta! Helt otroligt! Har du lärt dig så bra svenska på 6 månader? Vad har du använt för teknik? Hur många timmar om dagen har du pluggat? (slang=studerat)

Min styvmor bor i Australien sedan 8 år och har försökt lära sig svenska i minst 15 år. Hon är japanska. Hon kan mindre än du tror jag! Hon orkar vanligtvis inte prata svenska längre än några minuter i taget och har stora problem att göra sig förstådd. Många invandrare till Sverige är också sämre än du efter flera år i landet.

Du har verkligen talang. Vad har du för planer på praktisk användning av språket?

"Hej vänner" är ett trevligt sätt att starta en konversation i ett forum. Helt ok. Man kan också säga "Hej allihop", "Hej allesamman" eller "Hej alla".

Som du vet är form och grammatik inte så viktigt på nätet, samma som engelska.

"Basic fluency" låter rätt för din nivå. Om inte, så kommer det att vara rätt om några månader. Det spelar ingen roll om det är en smula överdrivet. Du gjorde några mindre fel, men inget viktigt. Allt du säger är helt begripligt.

Ladda hem lite svenska filmer från en viss berömd svensk sajt (inga addresser nämnda...) Om du vill kan vi hjälpa till med rekommendationer.




Edited by cordelia0507 on 19 June 2009 at 11:21am

1 person has voted this message useful





Hencke
Tetraglot
Moderator
Spain
Joined 6703 days ago

2340 posts - 2444 votes 
Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish
Studies: Mandarin
Personal Language Map

 
 Message 307 of 370
20 June 2009 at 4:53pm | IP Logged 
cordelia0507 wrote:
Hencke och Jeff vad har ni för plugg-strategier?

Hej, nja, ibland känns det som att mina strategier måste vara de sämsta i världen. För det mesta måste jag lära mig samma sak om och om, och glömma den igen, ett dussintal gånger innan en del av orden eller tecknen eller vad det är börjar fastna i knoppen. EDIT: Det är tio steg framåt och nio bakåt, typ. Och ibland tio fram och elva bak :ox.

Men jag gör en hel del liknande grejer som Jeff beskrev, framför allt skrivövningar varje morgon till frukosten. När jag kollade upp vad "scriptorium"-metoden var för något visade det sig att det var ungefär samma som jag redan höll på med. Skugga borde jag göra mera av, men det är jobbigt. SRS-övningar samma sak.

Sen kör jag en del med ordlistor och gör i ordning små "ordhäften" med plats för 80 ord (8 sidor, tio ord per sida) i ett format som behändigt får plats och går att stoppa in bakom fliken för telefonlistan längst bak i fickalmanackan som var på tapeten ovan. Idén är att jag bär omkring dessa vart jag går, och detta känns som ett ganska bra komplement till SRS och verkar ge bra resultat om man verkligen använder dem. Tyvärr blir det inte alltid så: ibland har jag gått omkring flera månader med samma ordlistor instoppade i almanackan och inte kommit mig för att ta fram dem och drilla.

Men det jag framför allt känner behov av är äkta, livs levande övning med riktiga, modersmålstalande kineser. Det blir ett utbyte av några korta meningar då och då i närbutiken om hörnet när jag är där och handlar nånting, eller vid besök på nån kinesisk restaurang, men det är ändå ganska begränsat både ifråga om tid och ämnesområden. Man borde bekanta sig närmare med någon eller några ur de cirklarna och bygga upp lite socialt umgänge, hur nu det ska gå till för det känns som att de bara jobbar och aldrig har någon fritid :o).

Edited by Hencke on 20 June 2009 at 7:36pm

1 person has voted this message useful





Hencke
Tetraglot
Moderator
Spain
Joined 6703 days ago

2340 posts - 2444 votes 
Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish
Studies: Mandarin
Personal Language Map

 
 Message 308 of 370
20 June 2009 at 5:06pm | IP Logged 
Strongman wrote:
Det finns många intressanta människor på den här sajten, men ni göra mer än "pull your weight" tror jag.

Hej Strongman och välkommen. Jag instämmer i vad Cordelia säger.

Vi kan ju titta lite på uttrycket "pull your weight", eftersom det var lite knepigt för dig att säga det på svenska. Det var inte konstigt heller för idiomatiska uttryck blir ofta ganska annorlunda i översättning.

Det finns troligen andra alternativ också, men en ganska bra motsvarighet till "pull your weight" är "att göra rätt för sig". I det här fallet blir det alltså "... men ni gör mer än rätt för er, tycker jag."

Edited by Hencke on 20 June 2009 at 5:08pm

1 person has voted this message useful



tricoteuse
Pentaglot
Senior Member
Norway
littlang.blogspot.co
Joined 6487 days ago

745 posts - 845 votes 
Speaks: Swedish*, Norwegian, EnglishC1, Russian, French
Studies: Ukrainian, Bulgarian

 
 Message 309 of 370
20 June 2009 at 10:55pm | IP Logged 
Väldigt bra gjort, Strongman! Din svenska är vida överlägsen den jag sett från andra personer som lärt sig svenska. Det vore intressant att veta vilken bok/kurs du har använt!
1 person has voted this message useful



Strongman
Diglot
Newbie
Australia
Joined 5511 days ago

8 posts - 9 votes
Speaks: English*, Swedish
Studies: Spanish, Russian

 
 Message 310 of 370
21 June 2009 at 1:44pm | IP Logged 
Jag ville besvara igår men jag hade en tenta. Jag hoppas det är inte för sent :). Tack för komplimangerna. Jag har fortfarande mycket att lära mig innan jag är helt glad med mitt framsteg.

Jag har varit tursam med mina studier - jag har en fantastisk privatlärare och mina chefer kan svenska (hon är svensk och han lärde sig det när de bodde tillsammans i sverige). Jag har inte pratat så mycket svenska med dem. Det är svårt (men möjlig), för de båda pratar så fort.

Jag använde Pimsluer när jag började, men med bara tio lektioner var det nästan värdelös. Jag kan dock säga, "Vill du har något att äta med mig?" vädligt bra nu. Nycklen till mitt framsteg har varit min privatlärare och SRS.

Jag studerade många timmar om dagen innan universitet började, men har studerat bara två eller tre timmar per vecka sedan mars.

Jag är inte säker om min pratisk användning av svenska i framtiden. Jag vill gärna bara prata flytande svenska med mina chefer. Jag vill också studera utomlands efter här, men har inga planer än. Vad tycker ni om den svenska universiteten?

Jag har pratat för mycket om mig själv :). Tack igen för komplimangerna och hjälpen med "att göra rätt för sig". Rättelser är alltid uppskattad!
1 person has voted this message useful



tricoteuse
Pentaglot
Senior Member
Norway
littlang.blogspot.co
Joined 6487 days ago

745 posts - 845 votes 
Speaks: Swedish*, Norwegian, EnglishC1, Russian, French
Studies: Ukrainian, Bulgarian

 
 Message 311 of 370
21 June 2009 at 2:27pm | IP Logged 
Strongman, jag håller med om att Pimsleur inte är särskilt användbart! ;)
Om du vill skriva och bli rättad skulle jag rekommendera dig att registrera dig på http://lang-8.com/, där är det mycket, mycket lättare att rätta texter tydligt. De har ett särskilt system för att rätta.

Läser du någonting på svenska? Böcker, tidningar?
1 person has voted this message useful



Strongman
Diglot
Newbie
Australia
Joined 5511 days ago

8 posts - 9 votes
Speaks: English*, Swedish
Studies: Spanish, Russian

 
 Message 312 of 370
21 June 2009 at 3:17pm | IP Logged 
Jag har registrerat på lang-8 men har inte använt det mycket än. Jag väntade mig inte att människor här skulle försiktigt arbeta genom vad jag har sagt, men bara om det finns något som de vill framhålla, skulle jag (jag skulle?) vara tacksam :)

Nu läser jag Bert av Sören Olsson, men kan egentligen förstå tidningar och sånt bättre. Jag tror det är bra att läsa barnböcker för att lära sig enkelt ord som används aldrig i nyheterna, men ibland vill jag läsa mer komplicerad böcker. Jag har börjat att läsa översättningar av 1984 och den norska boken Svält. De var bra, men använde ganska gammal svenska, som är inte så viktig för mig. Min chef, Annki, är i Sverige nu. Jag hoppas att hon kan hitta tid att köpa några romaner för mig. Jag behöver moderna böcker, skrivna med språk som behövs att prata flytande med svenskar.

God natt alla - klockan elva här och jag har arbete imorgon bitti :)


1 person has voted this message useful



This discussion contains 370 messages over 47 pages: << Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 1.6250 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.