Register  Login  Active Topics  Maps  

Från svenska till norska

  Tags: Swedish
 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
käyttäjä
Triglot
Newbie
Brazil
Joined 3272 days ago

1 posts - 1 votes
Speaks: Portuguese*, English, Finnish
Studies: Norwegian

 
 Message 1 of 3
27 April 2015 at 12:57am | IP Logged 
Hallå, folk. Jag har studerat svenska sedan december och trots att jag skriver inte som en verklig svensk kan jag läsa och förstå språket i dess skriven form utan många problem. Vet inte om denna är den rätt plats i vilken frågra om detta, men vilka är svårigheterna som jag skulle förvänta mig då jag börjar att studerar norska? Mitt störste mål är att bli en flytande läsare av svenska, norska och danska.

Det har redan blivit självklart att norska är mer lik svenska än danska är. Därför vore det lättare för mig att börja med norska än med danska, tror jag. Problemet dock är att jag vet inte hur olik norska är jämförd med svenska. Vilka är grammatiska skillnaderna? Finns det ord som skrivs på samma sättet i båda språken men har en olik meining i det andra?

Till mig låter norska som en "ofull" version av svenska. Orden skrivs på ett latare och kortare sätt och possessiva pronomenen verkar att alltid ställs efter subtantivet. Dvs "Jag köpte bil din".

Tack.
1 person has voted this message useful



daegga
Tetraglot
Senior Member
Austria
lang-8.com/553301
Joined 4281 days ago

1076 posts - 1792 votes 
Speaks: German*, EnglishC2, Swedish, Norwegian
Studies: Danish, French, Finnish, Icelandic

 
 Message 2 of 3
27 April 2015 at 1:06am | IP Logged 
Att läsa norska skulle inte vara svårt för dig, men det dröjer ett tag tills det inte är
ansträngande längre. Skriftbilden er annorlunda, man måste vänja sig till det. Praktiskt
sett kan du begynna med att läsa norska böcker med det samma.
Att lyssna är svårare, du kan regna med ungefär 20-30 timmar av talböcker tills det blir
lätt att förstå standard östnorska. Med dialekter kan det tar mycket längre. Men också i
det tillfället kan du begynna att lyssna till talböcker från dag 1. Med TV ville jag nog
vänta ett tag.

edit:
Och ja, det finns falska vänner mellan svenska och norska, men inte så många.

Edited by daegga on 27 April 2015 at 1:09am

1 person has voted this message useful



tarvos
Super Polyglot
Winner TAC 2012
Senior Member
China
likeapolyglot.wordpr
Joined 4467 days ago

5310 posts - 9399 votes 
Speaks: Dutch*, English, Swedish, French, Russian, German, Italian, Norwegian, Mandarin, Romanian, Afrikaans
Studies: Greek, Modern Hebrew, Spanish, Portuguese, Czech, Korean, Esperanto, Finnish

 
 Message 3 of 3
27 April 2015 at 4:07pm | IP Logged 
Det är fullständigt möjligt att dela upp dem och att lära dig båda språk (jag har gjort
det), men då måste de betraktas som åtskilda språk och inte som variationer av varandras
standardmål. Det vill säga att du får lära norska självständigt, och som ett språk
med sitt eget ljudbild och personlighet. Klarar du dig med det så ska norska i all
sannolikhet inte bli någon svårighet för dig.

Edited by tarvos on 27 April 2015 at 4:11pm



1 person has voted this message useful



If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.1563 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.