Register  Login  Active Topics  Maps  

Danish thread

  Tags: Danish
 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
58 messages over 8 pages: 1 2 3 46 7 8 Next >>


Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6463 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

 
 Message 33 of 58
06 January 2010 at 1:10am | IP Logged 
Hvis du bare skriver en 5-10 linjer om dagen kommer du til at tænke over alle væsentlige sider af det danske sprog, - og det lærer du mere af end at læse 5-10 sider i en bog. Og skidt med hvad du skriver om, - vælg noget som du har lavet i dagens løb, noget du har læst om eller noget som du synes andre mennesker burde vide noget om. Selve det at det bliver offentliggjort gør formentlig at du gør dig mere umage med at skrive korrekt end ellers, men det vigtige er ikke at skrive korrekt, men at skrive overhovedet.
1 person has voted this message useful



glossa.passion
Triglot
Senior Member
Germany
Joined 6081 days ago

267 posts - 349 votes 
1 sounds
Speaks: German*, EnglishC1, Danish
Studies: Spanish, Dutch

 
 Message 34 of 58
16 April 2010 at 9:18am | IP Logged 
Min sidste lektion drejede sig om Den lille Havfrue og Gefionspringvandet. Jeg har set begge seværdigheder på min besøg i Københaven to år siden. Den lille Havfrue er jo virkelig som navnen siger, lille, og der var utålelige turister der har boltret sig omkring den stakkels pige. Og nu er hun væg! Den lille Havfrue er på besøg i Shanghai til november, stillet til rådighed for den danske pavillion på Expo 2010 i Kina, så har jeg læst på nettet. Det er utrolig, ikke? En vartegn fra en by er simpelthen flyttet til en andere land. Det ville ikke være så let muligt med Gefionspringvandet ....

Hvis nogen vil læse og lytte mere om Expoen i Shanghai, så kan jeg rekommandere http://www.radio86.dk/ , mange skildringer, delvis også med lyd.

Rettelser er altid ønsket, tak.

1 person has voted this message useful



oz-hestekræfte
Senior Member
Australia
Joined 5438 days ago

103 posts - 117 votes 
Speaks: English*
Studies: Danish

 
 Message 35 of 58
16 April 2010 at 12:36pm | IP Logged 
Ja, det er helt utrolig. Jeg først læste om flytningen for en rum tid siden og jeg husker at tænke, at det var ikke rigtigt, ikke passende. Jeg ved min danske familie i hvert fald, synes det samme.
Hvis jeg husker det rigtigt, et identisk eksempler af den lille havfrue blev lavet og den sidder nu foran Tivoli.

glossa... jeg ser et par fejl men jeg ved ikk rigtig om jeg skulle rette dem, fordi jeg er jo selv bare en studerende. Og.. bare fordi jeg ser én fejl, betyder det ikke at jeg ser dem alle.

Nu har du læst, og jeg skrevet mine 5-10 linjer dansk for dagen. Og hvad har jeg kommet til at tænke over? Ét intressent punkt:
Engelske udtryk "I remember to think..." og "I remember thinking..."
bliver næsten ens på dansk. Borset fra et komma på den sidste.
På dansk: "Jeg husker at tænke..." og "Jeg husker at tænke,..."
Forstår jeg det korrekt? Måske er jeg helt forkert og udtryket skulle være "jeg husker jeg tænkte"

Edited by oz-hestekræfte on 17 April 2010 at 4:20am

1 person has voted this message useful



Miiyii
Groupie
Greenland
Joined 5343 days ago

59 posts - 97 votes 

 
 Message 36 of 58
18 April 2010 at 6:40pm | IP Logged 
Jeg håber det er i orden hvis jeg retter? :) .. - Jeg skriver rettelsen under din post. (Rettelserne står med fed
skrift.)

glossa.passion wrote:
Min sidste lektion drejede sig om Den lille Havfrue og Gefionspringvandet. Jeg har set
begge seværdigheder på min besøg i Københaven to år siden. Den lille Havfrue er jo virkelig som navnen siger,
lille, og der var utålelige turister der har boltret sig omkring den stakkels pige. Og nu er hun væg! Den lille
Havfrue er på besøg i Shanghai til november, stillet til rådighed for den danske pavillion på Expo 2010 i Kina, så
har jeg læst på nettet. Det er utrolig, ikke? En vartegn fra en by er simpelthen flyttet til en andere land. Det ville
ikke være så let muligt med Gefionspringvandet ....

Hvis nogen vil læse og lytte mere om Expoen i Shanghai, så kan jeg rekommandere http://www.radio86.dk/ ,
mange skildringer, delvis også med lyd.


Min sidste lektion drejede sig om Den lille Havfrue og Gefionspringvandet. Jeg har set begge seværdigheder på
mit besøg i København for to år siden. Den lille Havfrue er jo virkelig som navnet siger, lille,
og der var utålelige turister der havde boltret sig omkring den stakkels pige. Og nu er hun væk! Den
lille Havfrue er på besøg i Shanghai til november, stillet til rådighed for den danske pavillion på Expo 2010 i Kina,
det har jeg læst på nettet. Det er utroligt, ikke? Et vartegn fra en by er simpelthen flyttet til
et andet land. Det ville ikke være så let muligt med Gefionspringvandet ....

Hvis nogen vil læse og lytte til mere om Expoen i Shanghai, så kan jeg rekommandere
http://www.radio86.dk/ , mange skrildringer, delvis også med lyd.

.. Ehm... Nu er jeg jo ikke en kæmpe sprog forsker, men jeg vil sige at det er meget små fejl der er i din tekst..
For det meste en / et ting. - Men du skal dog huske at efter en vokal, så er 'g' altid blødt, så 'væg' skal jo altså
være 'væk' pga. 'æ'et', for ellers ville der stå wall. .. Og når du skal skrive 'Det er utroligt' (eller andre
ting med intetkøn) skal du altid
huske at skrive et 't' bag ord som f.eks. utrolig, god osv. .. Altså, 'Det og Et' indikerer at det er intetkøn,
og skal derfor forblive det. Og jeg ved ikke hvor utydeligt vi udtaler andet men det skal altså staves sådan,
og ikke andere (Men ellers er det fint! :D) .. Og en sidste ting! - Når du starter en historie/fortælling i
datid skal du huske at fortsætte historien/fortællingen i datid, uden at skifte til nutid. - Så derfor har jeg
ændret har til havde. .. Ellers er der intet specielt. .. Og så håber jeg selvfølgelig at du kan forstå
hvad jeg har forklaret dig.. Også selvom at jeg skriver en smule utydeligt.. :)

Edited by Miiyii on 18 April 2010 at 6:43pm

1 person has voted this message useful



Antimanner
Pentaglot
Newbie
Denmark
Joined 5107 days ago

12 posts - 16 votes
Speaks: Danish*, Latin, Sanskrit, English, Ancient Greek
Studies: French, Russian, Lithuanian

 
 Message 37 of 58
19 April 2010 at 7:31pm | IP Logged 
Hej med jer!

Er der nogen dansktalende eller dansktrænende online nu?:)
1 person has voted this message useful



Rikyu-san
Diglot
Senior Member
Denmark
Joined 5288 days ago

213 posts - 413 votes 
Speaks: Danish*, English
Studies: German, French

 
 Message 38 of 58
19 April 2010 at 10:32pm | IP Logged 
Den lille havfrue er i Kina, fordi danskerne har erkendt, at Kina er fremtiden.

Danmark etablerer i de kommende år sit niende universitet og det første udenfor landets grænser. Gæt hvor det bygges? Ja, rigtigt svaret, i Kina.

Danskernes forfædre, vikingerne, hvis kultur vi aldrig helt har forladt, lærte skibsbygningens kunst af "dværgene", dvs. kineserne. Og derfor var vikingernes skibe udstyret med en drage foran - som det store beskytterdyr. Og det er derfor, at St. George besejrer dragen - det er jo os.

Så når vi tager til Kina for at gøre vores hoser grønne hos kineserne, så er det for at sikre det danske samfund nogle lukrative handelsforbindelser for fremtiden men det er også lidt som at vende tilbage til nogle af vores rødder, hvilket jeg synes er utroligt spændende.

Edited by Rikyu-san on 19 April 2010 at 10:35pm

1 person has voted this message useful





Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6463 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

 
 Message 39 of 58
20 April 2010 at 7:04am | IP Logged 
Rikyu-san wrote:
... "dværgene", dvs. kineserne....


Den teori er da vist ny? Såvidt jeg ved er der ingen henvisninger til noget der på nogen måde kan identificeres med kinesere noget sted i oldnordiske kilder - heller ikke blandt dværgene.

Jeg så en film delvist på oldnordisk på Moesgaard Museum for nogen tid siden, og her var der anbragt en kinesisk dame på en islandsk gård (med nogle vage - og fiktive - henvisninger til en handelsmand der måske kunne havde været i Kina), men jeg læste den pågældende saga på internettet bagefter, og der er intet belæg i den originale kilde for at der skulle have været en kineser på Island i vikingetiden.

Kineserne havde dog en indirekte indflydelse, i og med at hunnerne tabte tålmodigheden med dem og deres mur og drog vestpå, hvilket havde visse konsekvenser for Europa. Og der foregik også noget handel via Silkeruten - "Silk og ærlig pæl" nævnes faktisk i den melodi, der er noteret med runer i et middelalderligt håndskrift (brugt som pausesignal i DR1 i mange år). Men kineserne selv nævnes ikke, og i særdeleshed ikke kinesisk skibsbygning.


Edited by Iversen on 20 April 2010 at 7:05am

1 person has voted this message useful



Rikyu-san
Diglot
Senior Member
Denmark
Joined 5288 days ago

213 posts - 413 votes 
Speaks: Danish*, English
Studies: German, French

 
 Message 40 of 58
22 April 2010 at 12:54pm | IP Logged 
Jeg ved ikke, hvor ny teorien om kineserne som dværgene er. Det kan godt være, at den er ny. Men jeg tror, at du har helt ret i, at kineserne ikke næves direkte i de gamle skrifter, og at de heller ikke har været her i gammel tid.

Det ser ud til, at vi har haft kontakt til kineserne før folkevandringen vestpå. Jeg ved ikke, om vi har haft kontakt til dem sidenhen via Silkevejen men det er ikke utænkeligt. Vi var handlesmænd og havde kontakt til mange folkeslag og handlede over umådelige afstande. Vi har ikke selv været kinesere men kan jo godt have været inspireret af dem i en eller anden form for kulturel udveksling.

Jeg synes, at de norske før-kristne stavkirker er et godt eksempel på en byggestil, der ser temmelig kinesisk ud i mine øjne. Og så må man spørge sig selv, hvordan stavkirker i kinesisk byggestil er kommet til Norge. Og hvis vi kan være inspireret af kineserne, når vi bygger stavkirker, hvorfor så ikke også skibe?

Udformningen af skibene har givetvis været påvirket af indflydelse fra mange skibsbyggertraditioner. Men langskibet kommer dog, efter hvad jeg har læst mig til, fra Kina, før en tid før djunkerne blev opfundet.

Når jeg kæder Den Lille Havfrue og fremstødet i Kina sammen med skibsbygning fra gammel tid, så er det fordi jeg tror, at vi har større chancer for at skabe værdi sammen med kineserne, hvis vi møder dem i kontakt med vores egne rødder.

Prøv at læse lidt om det her:

"Drageskibet fra Miðgarð" - http://www.verasir.dk/show.php?file=chap26.html - som beskriver et vigtigt gravfund af en indoeuropæisk fyrste i det centrale Kina, hvor der bl.a. står følgende:

"Mit bud er at den gravlagte høvding er indoeuropæer da vi ganske enkelt ikke kan bortforklare tilstedeværelsen af vor egen verdensopfattelse blandt hans personlige ejendele i graven. At Skibsanden lå i det vestlige gravkammer indikerer at skibe ikke har haft stor betydning for denne høvding, hvad vor viden om om os i dette tidsrum også bekræfter. Vi var et udelukkende et hestefolk. Drageskibet har dog været benyttet af høvdingen, og Dragemærket som høvdingens mærke, er fuldt forstået og udviklet allerede på dette tidspunkt år 433 f.Kr. Selve båden og dens konstruktion er sikkert en kinesisk opfindelse.

Dette afsnit viser ikke at Ver Asir/Danir-folket først bragte langskibs-konstruktionen til vore nuværende landområder, men viser at vor udgave kom fra Kina, formentlig via området omkring Asov- og Sortehavet. En urgammel byggeskik af skibe findes derfor allerede i vore nuværende landområder da vi ankommer år 40-77 e.Kr., hvorfor der sker sikkert en sammensmeltning af udseende og bygningsforståelse på dette tidspunkt."

Edited by Rikyu-san on 22 April 2010 at 12:55pm



2 persons have voted this message useful



This discussion contains 58 messages over 8 pages: << Prev 1 2 3 46 7 8  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.3633 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.