Register  Login  Active Topics  Maps  

Bezienswaardigheden en nieuwsgierigheden

  Tags: Dutch
 Language Learning Forum : Multilingual Lounge Post Reply
50 messages over 7 pages: 1 2 35 6 7  Next >>
tommus
Senior Member
CanadaRegistered users can see my Skype Name
Joined 5668 days ago

979 posts - 1688 votes 
Speaks: English*
Studies: Dutch, French, Esperanto, German, Spanish

 
 Message 25 of 50
25 January 2011 at 11:49pm | IP Logged 
Waarom is er zo weinig Nederlands op HTLAL? Waarom is deze thread zo traag? Het gebrek van controverse! Andere threads die zeer actief zijn, zijn controversieel. Dus laat onz hier controversiëler geworden.

Ik stel voor dat de nationale taal van Nederlands naar Engels veranderd worden.

Voordelen:

1. Meeste mensen spreken al goed Engels.
2. De Koninklijke Familie spreekt Engels.
3. Scholen onderwijzen het Engels.
4. Veel bedrijven werken in het Engels.
5. De meeste boeken zijn in het Engels.
6. Het zou veel goedkoper zijn om Engels boeken te kopen dan om Nederlandse vertalingen te produceren.
7. Universiteiten in Nederland al gebruiken van het Engels.
8. Veel meer mensen zouden naar Nederland verhuizen.
9. Veel meer bedrijven uit de Verenigde Staten zou een tak van een bedrijf in Nederland starten.
10. Films en tv kon met Nederlandse ondertiteling stoppen.
11. De Nederlanders kon al hun 'Nederlandstalige dingen' naar Vlaanderen geven.
12. Vlaanderen zou het centrum van de Nederlands-sprekende wereld worden.
13. Het zou voor mensen uit Nederland naar Engels-sprekende landen gemakkelijker te emigreren geworden.

Nadelen:

Ik kan niet van één denken.

1 person has voted this message useful



ReneeMona
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5137 days ago

864 posts - 1274 votes 
Speaks: Dutch*, EnglishC2
Studies: French

 
 Message 26 of 50
26 January 2011 at 12:29am | IP Logged 
Inderdaad heel controversieel, tommus, en ik geloof niet dat je het meent maar om de discussie op gang te houden;

Ben je nou helemaal belazerd! Daar komt dus mooi niks van in! ;-)

Nadelen van het veranderen van de nationale taal van Nederland naar het Engels:

1. Hoe zouden we dan nog de etymologie van woorden gerelateerd aan de Nederlandse taal moeten uitleggen? Als de Nederlanders geen Nederlands spreken en de Dutch geen Dutch, dan wordt het toch allemaal veel te ingewikkeld! ;-)
2. Met het verlies van het Nederlandse accent zouden grappen als "Dutch isn't a language but a throat disease" nergens meer op slaan.
3. Als we allemaal Engels als moedertaal zouden spreken zouden we onze reputatie als goede Engels-sprekers ook meteen kwijt raken. ;-) Bovendien zou binnen de kortste keren dezelfde Engels-centristische houding hier ook toeslaan en dan spreekt niemand meer Frans of Duits, wat een nadeel zou zijn voor de economie aangezien Duitsland veruit onze grootste handelspartner is.
4. Alle Nederlands-Engels en Engels-Nederlands vertalers en tolken zouden pats-boem zonder werk zitten en in het huidig economisch klimaat kunnen we dat er echt niet bij hebben hoor!
5. Iedereen op dit forum die Nederlands leert heeft ineens 16 miljoen minder proefkonijnen. Flauw hoor.
6. Nederlands is nou juist zo handig in het buitenland als geheime taal aangezien geen hond het spreekt. ;-)
7. Als we allemaal Engels spreken kunnen we niet meer cool/dom klinken door Engelse woorden door ons Nederlands te mengen.

Dit is alles wat ik zo snel kan bedenken.


Edited by ReneeMona on 01 February 2011 at 12:23am

1 person has voted this message useful



tommus
Senior Member
CanadaRegistered users can see my Skype Name
Joined 5668 days ago

979 posts - 1688 votes 
Speaks: English*
Studies: Dutch, French, Esperanto, German, Spanish

 
 Message 27 of 50
26 January 2011 at 3:10am | IP Logged 
tommus wrote:
Nadelen:
Ik kan niet van één denken.

Ik dacht van drie nadelen:

1. De uitspraak van Scheveningen zou niet langer nuttig zijn om te bepalen wie een echte Hollander is.

2. Elfstedentocht klinkt niet zo goed in het Engels. Maar het doet er niet toe. Onthoud opwarming van de aarde?

3. De langste woorden in Nederland zou antidisestablishmentarianism en supercalifragilisticexpialidocious zijn, niet wapenstilstandsonderhandelingen, zandzeepsodemineraalwatersteenstralen, kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamheden, vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering, bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering en overeenstemmingsbeoordelingsprocedures.

Een ander voordeel:

Tenslotte kan de officiële naam van Nederland in Holland veranderd worden.


1 person has voted this message useful



nimchimpsky
Diglot
Groupie
Netherlands
Joined 5413 days ago

73 posts - 108 votes 
Speaks: Dutch*, English

 
 Message 28 of 50
27 January 2011 at 3:46pm | IP Logged 
Dit is natuurlijk geen controverse. Niemand hier is namelijk van mening dat het Engels onze officiële taal moet worden. Jullie voeren dan ook nauwelijks een serieuze discussie.

Natuurlijk was het handig geweest als hier enkel Engels werd gesproken. Het is nog handiger als de hele wereld dezelfde taal spreekt. Dit gaat echter nooit gebeuren omdat veranderen te duur is. Hoe moet je zoiets in vredesnaam implementeren?

Wat wel een controverse is, is het verlies van het Nederlands als wetenschapstaal. Misschien dat we daar een serieuze discussie over kunnen voeren?
1 person has voted this message useful



tommus
Senior Member
CanadaRegistered users can see my Skype Name
Joined 5668 days ago

979 posts - 1688 votes 
Speaks: English*
Studies: Dutch, French, Esperanto, German, Spanish

 
 Message 29 of 50
28 January 2011 at 2:48am | IP Logged 
nimchimpsky wrote:
Niemand hier is namelijk van mening dat het Engels onze officiële taal moet worden.

Misschien niet de volwassenen. Misschien de kinderen. Ik zag onlangs een documentaire uit Engeland. Het werd in een Nederlandse school gemaakt. De studenten waren ongeveer 12-14 jaar oud. Ze spraken beter Engels dan een vergelijkbare school in Engeland. Hun generatie kan besluiten dat het Engels beter voor Nederland is.

nimchimpsky wrote:
Jullie voeren dan ook nauwelijks een serieuze discussie.

Misschien willen de kinderen een serieuze discussie met jou te hebben.

nimchimpsky wrote:
Dit gaat echter nooit gebeuren omdat veranderen te duur is.

Verandering is niet te duur. Het zou goedkoper zijn om Engels te gebruiken. Boeken, tijdschriften, films, bedrijven, scholen, universiteiten, websites, Wikipedia. Dit alles goedkoper zou zijn in het Engels dan in Nederlands. De Nederlandse economie is al erg productief. Met het Engels, zou Nederland waarschijnlijk het meest productieve land, per hoofd van de bevolking, in de wereld. Wilt je deze gelegenheid te offeren om Nederlandse te houden als de nationale taal?

nimchimpsky wrote:
Hoe moet je zoiets in vredesnaam implementeren?

Het kan snel worden uitgevoerd, zonder noemenswaardige problemen. De Randstad steden, met name Den Haag en Amsterdam, al werken in het Engels. De Nederlanders zijn erg praktische en flexibele mensen. Ze kunnen heel gemakkelijk van Nederlands naar het Engels veranderen.

nimchimpsky wrote:
Wat wel een controverse is, is het verlies van het Nederlands als wetenschapstaal.

Precies! De toekomst van Nederland ligt in wetenschap, techniek, internationale handel en internationale organisaties. De verandering naar het Engels zou heerlijk werken, voor iedereen.




1 person has voted this message useful



ReneeMona
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5137 days ago

864 posts - 1274 votes 
Speaks: Dutch*, EnglishC2
Studies: French

 
 Message 30 of 50
28 January 2011 at 9:11am | IP Logged 
tommus wrote:
Wilt je deze gelegenheid te offeren om Nederlandse te houden als de nationale taal?


Ja, die gelegenheid zou ik zonder twijfels opofferen. Ik hou van het Engels maar ik geef niets om de economie en als mensen het Nederlands zouden dumpen voor puur economische redenen zou ik dat dood en doodzonde vinden. Als de komende generatie inderdaad beter Engels zal spreken dan Nederlands (wat ik trouwens betwijfel) dan is dat denk ik mede omdat op de Nederlandse scholen de geschiedenis en literatuur van de Nederlandse taal belabberd worden onderwezen waardoor niemand leert om z'n eigen taal te waarderen.

Edited by ReneeMona on 28 January 2011 at 9:11am

1 person has voted this message useful



nimchimpsky
Diglot
Groupie
Netherlands
Joined 5413 days ago

73 posts - 108 votes 
Speaks: Dutch*, English

 
 Message 31 of 50
28 January 2011 at 10:41am | IP Logged 
Tommus. Wat bedoel je met een officiële taal? Ik versta onder officiële taal: de taal waarmee de regering communiceert met haar burgers. Dit gaat natuurlijk nooit veranderen. Rechters gaan geen vonnissen schrijven in het Engels, een zaal vol met Nederlandse volksvertegenwoordigers gaan niet vergaderen in het Engels en een Nederlands sportblaadje dat overstapt op het Engels zal razendsnel abonnees verliezen. Nederlands blijft belangrijk als regionale taal. En natuurlijk is het Engels belangrijk maar dat is geen reden om het als officiële taal te gaan gebruiken, slechts een reden voor goed vreemde talen onderwijs.

Overigens, over een niet al te lange tijd zal het Chinees de belangrijkste taal ter wereld zijn. Ik geef het nog een jaar of vijftig. Het wordt al gegeven om sommige middelbare scholen al is het niveau nogal laag. Ze konden niet eens babi pang gang bestellen.
1 person has voted this message useful



This discussion contains 50 messages over 7 pages: << Prev 1 2 35 6 7  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.3594 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.